A türelmetlen kíváncsiság jóleső érzése hatalmasodott el a csapaton, amikor végre hiteles belső forrás megerősítette a legendás pergető orsó utódjának számító példány 2013. őszére várható érkezését. Ráadásul a termék Koreában készül, ami távol-kelet ugyan, de mégsem Kína!

A debütálásig előttem álló pár hét nem ment el tétlenül, Jim Hill ügyben próbáltam alaposan felkészülni, minden létező információt magamba szívtam az orsógyártás történetének eddigi legnagyobb koreai csodájáról. Az szinte azonnal világossá vált, hogy a racionalitás elvét hirdető fanatikus pergető horgászok a mai napig szuperlatívuszokban beszélnek róla. Nos, igen, az orsó felépítését megismerve (vonótengelyes dobemelés), az alkatrészek anyagának minőségéből, az összeszerelés precízségéből adódó páratlan megbízhatósága miatt illették őt dicshimnuszok oly sokak által.

Jim Hill orsó

Az ezüstruhás erőgéppel (előző széria) megegyező hosszúkás, elnyújtott formájában, de egy mai modern, divatos hangulatot tükröző sötétszürke-fekete köntösben állt előttem az új Jim Hill megérkezése pillanatában. Visszafogott, ízléses megjelenése egyből rokonszenvet váltott ki belőlem, szeretem az olyan darabokat, amelyek mindenféle hivalkodó dizájntól mentesek, ők ugyanis „halkan" szinte észrevétlenül lopják be magukat az ember szívébe. A matt hatású grafitszínű orsóházon kimondottan jól mutat a fényes fekete alumínium dob.

Párját ritkító tulajdonságai közül az elsőt rögtön az elején megmutatta. A hajtókar nem „átdugós", hanem „becsavarós", a menetes illesztésének köszönhetően kilazulás, kotyogás nála soha nem fog mutatkozni.

Jim Hill orsó

Egyszerűen be kell tekerni a hajtókart. A profi pergető orsók egyik ismérve

Az általam tesztelt 5000-es méretű példány kereken 50 mm átmérőjű dobjára 0,10-es fonott zsinórt tekertem. A menetek egymással párhuzamosan, mértani pontossággal foglalták el helyüket. A vonótengelyes dobemelő rendszernek köszönhetően a kapott eredménnyel maximálisan elégedett voltam.

Hosszúszoknyás, hidegen sajtolt alumínium dobját 0,10-es fonottal töltöttem fel

Full fém orsóhoz képet ekkora méretnél (5000) nem nevezhető soknak a 415 grammos összsúly (zsinórral feltöltött állapotában). Pláne, ha belegondolunk, hogy az orsóban elhelyezett 12 darab csapágy sem jelentéktelen tömeget képvisel.

A Jim Hill-t megtekerve kétségtelenül azonnal érezhettem a full fém hatást. Járása egyenletesen sima, mindenféle vibrálástól mentes, mégis a szerkezet közvetíti felénk a kemény anyagokból felépülő hajtásrendszer érces jellegét.

A kézre álló fékcsillag segítségével hosszú úton precízen állítható és adagolható a fékerő, a legszorosabbra húzott tartományban is letapadás-mentesen indul útjára a dob. A lamellák elmozdulását megakadályozni hivatott seeger gyűrű eltávolítása után, egy vékony csavarhúzó segítségével egyben vehetjük ki a filc-fém lamella-szendvicset.

Jim Hill orsó seeger gyűrű

Jobb összebújva…Az orsódob lamellaházának tartalma. S mint ahogyan látszik,  a dob egyenletes forgását golyóscsapágy támogatja a tengelyen

Egy jobb horgászorsó felkapókar görgője elképzelhetetlen manapság csapágyazás nélkül, vitathatatlan, hogy a zsinór mozgását követő görgő csak akkor forog szakadatlanul, ha csapágy támogatja a futását. Ennek a jelentőségét a Jim Hill gyártója kiemelten fontosnak tartja, hiszen két darab zárt rendszerű csapágyat helyezett a nagyméretű görgő alá.

Nagyméretű görgő kisebb szögben töri a zsinórt!

Jim Hill

A rotor levételét követően láthatjuk meg a tűgörgős visszaforgás gátló szerkezetet, mely egy darabból készült a jól karbantarthatóság és az egyszerűség kedvéért. A három csavar eltávolítását követően leemelhető, külön szerkezeti egységet képező darabja orsónknak.

Fekete öntvény házában a visszaforgás gátló

Jól látszanak a tűgörgők. Maga a szerkezet külön karbantartást nem igényel

Hajtásában, tengelyemelő szerkezetében is különcnek számít a Jim Hill. Az első szériánál már jól bevált, magas műszaki színvonalat és megbízhatóságot kölcsönző dúralumínium fogaskerék a hajtáslánc főszereplője most is. A dúralumínium fogaskerék viszi át a nyomatékot a duplán csapágyazott csigára. A tengely egyenletes emelkedéséről – ezáltal a kifogástalan zsinórképről - a nélkülözhetetlen wormshaft tengely gondoskodik, mely külön csapágyas alátámasztást kapott mindkét felén.

jim hill orsó háza

Jim hill orsó beseje

jim hill orsó illesztése

jim hill fogaskerék

Egy profi pergető orsónál nagy hangsúlyt helyeznek a hajtókarfogantyú kialakítására és futásának akadálytalan biztosítására is. Az új Jim Hill neoprén hajtókar fogantyúja nemcsak a kényelem, de a tartósság és időtállóság biztosítéka is. Ráadásul zárt, porvédett csapágyon fut ő is.

jim hill hajtókar

Mindent összevetve bebizonyosodott a részemről, hogy az új Jim Hill mind megjelenésében, kidolgozásában, a felhasznált anyagaiban, mind pedig a legmagasabb igényű technikai megoldásaiban túlteljesítette a várakozásomat. A minden műszaki egységében profi, tiszta fém alkotóelemekből álló szerkezet precízen kialakított formában öltött testet, így szinte elképzelhetetlen, hogy akár a legnagyobb igénybe vételt jelentő módszerek kifogást találjanak az orsó bármely részegységén. Mindezt látva és megtapasztalva a Jim Hill kínálta lehetőség lesz az egyik legjobb alternatíva a pergető orsók széles piacán.

Csapágyleltár:

Meghajtó fogaskerék mindkét oldala

2 db

Orsódob

2 db

Hajtókargomb

2 db

Zsinórvezető görgő

2 db

Csigatengely

2 db

Wormshaft tengely

2 db

Tűgörgős visszaforgásgátló

+ 1 db

Adattábla, Jim Hill 5000:

Tömeg:

415 gramm

Csapágyszám:

12+1

Orsódob átmérője:

50mm

Orsódob tömege (zsinórral feltölve):

90 gramm

Zsinórkapacitás:

0,35-100m

Tengely átmérője:

4,5 mm

A Jim Hill orsók megvásárolhatók a Webfishing Center Horgász Webáruház kínálatában! Vásárláshoz kattints a linke: Jim Hill

Forrás:www.energofish.hu