A magyar ember számára közkedvelt nyaralóhely az Adriai-tenger. Érthető ez, hiszen közel van, meleg a vize és mind a búvárkodást kedvelők, mind a homokos tengerpartot kedvelők megtalálhatják a számításukat.

Ezúttal a horvátországi tengerparton jártunk és ha már ott voltunk, horgásztunk is egyet. Nézzük át, hogy mire ügyeljünk, ha tengeri horgászatra adjuk a fejünket:

Klasszikus horvát tengerpart

Kavicsos part, kristálytiszta víz

1.) A tengervíz sós! A sós víz hihetetlenül korrozív, azaz ha nem tengervíz álló a felszerelésünk, az komolyan sérülhet. Ez nem csak a horgászbotra, orsóra igaz, de a damilra és a horgokra, kapcsokra is!

2.) A tengerre is kell napijegyet vásárolni! Tévhit az, hogy a tengeren csak úgy bárki horgászhat partról! Horvátországban a legtöbb turista információs ponton kapható napijegy de sokkal egyszerűbb, ha ezt online előre megvesszük! Akkor nincs nyelvi nehézség, ebédidő, stb. Az alábbi linken található találhatsz információt az online horgászjegy váltásról Horvátországban: HORVÁTORSZÁGI NAPIJEGY

Természetesen a horvátoknál is van szervezett hajós peca pl. tonhalra, de egyrészt elég költséges másrészt nem könnyű megbízható gájdot találni. Pont ezért mi is inkább a klasszikus rock-fishinget választottuk. Hogy mit is jelent ez? Ha le akarom egyszerűsíteni, akkor lényegében arról van szó, hogy a sziklákon, a nagy törések előtt a vízben állva apró műcsalikat, kreatúrákat cincálva pecázni, pergetni. Leginkább a mi UL horgászatunkhoz hasonlatos.

Ezzel a dzsunkával itthon is szívesen elpecázgatnék

A túra során alkalmazott felszerelés:

Bot: Daiwa Drop Shot UL 198cm 1-9g

Daiwa UL dropshot bot tűspiccel, 198cm 1-9g

Orsó: Daiwa Lexa 1500

Daiwa Lexa 1500

Zsinór: 0,23-as Daiwa NewEra Fly fluorocarbon horgászbot

A zsinór választásánál érdemes arra ügyelni, hogy tegyünk fluorocarbon előkét, hiszen a víz hihetetlenül tiszta! Másrészt a jó minőségű, 100%-os fluorocarbon előke lényegesen ellenállóbb lesz a sós víz maró hatásának, nem fog kiszőrösödni a zsinór másnapra.

Csali, csalik

Szerencsére a tengerben élő halak elsősorban ragadozó életmódot folytatnak, így viszonylag könnyű dolgunk van amikor műcsalit kell választanunk, hiszen a hazai vizeinkben meghökkentőnek ható amorf kreatúrák ott létező valós férgek, rákok, tengeri pókok. Ezzel azt is elmondtam, hogy a rockfishing során én gumicsalikat használtam. Apró horogra tűzve cheburaskával tökéletes választás! Az UL jiget akkor használjuk, ha tényleg nem akarunk mély vízben horgászni! Pl. egy fél grammos jigre tűzött gumirák 6m-es vízben közel 1 perc alatt süllyed el :) Szóval egyszerűbb feltenni egy 4-8g-os csebut és egy kis füles horgot.

Én az alábbi gumikat teszteltem:

Cormoran Jigsy minijig. Ez egy 6cm-es, 2g-os horoggal szerelt gumipolip. Bár Magyarországon is igen fogósnak bizonyult csapósügérre, de a tengeren meg saját közegében irgalmatlanul sok halat, ütést akciót adott! A saját tapasztalatom az volt, hogy a fehér színnek semelyik napszakban nem tudtak ellenállni nekik a tengeri sügérek, gébek! Még a fenéken fekvő és csak a hullámzással imbolygó csápokat is folyamatosan csipkedték a kishalak. Vízközt cincálva és fenéken pöcögtetve is adta a halat rendesen!

King Fishing Ruler gumirák. Ez egy közel 10cm-es hihetetlen lágy plasztik rák, mely a víz legkisebb mozgására is azonnal mozdul! Síkabb terepen dropshot módszerrel is, míg a klasszikus sziklás részeken inkább offset horoggal vezessük fenéken. Az volt a tapasztalatom, hogy a nagyon lassú csalivezetés hozta meg a várt sikert! Sokszor letettem egy sziklára a rákot és vártam. (Ne felejtsük: látott halra horgászunk!) A kishal odaúszott és ő is várt, majd mikor észlelte, hogy a gumirák a vergődő, döglődőd rákot szimulálja, úgy letörölte, mint mi a hőségben a gyöngyöző jéghideg korsó sört. Szóval türelem!

Zebco Jekyll Squid Lure wobbler. Ha egy magyar család Horvátországban nyaral, az tuti, hogy "kalamárit sültkrumplival" enni fog. Mi lenne, ha mi magunk fognánk meg a tintahalat vagy polipot? Annál finomabb úgy sincs, mint a frissen elkészített lábasfejű! Ehhez egy speciális wobblert alkalmazhatunk, ezek a tengeri, úgynevezett horog-galléros wobblerek. Nincs különösebb teendőnk, mint jó messze bedobni, hagyni süllyedni és utána vontatni, kicsit cincálni. Kapás esetén sose erőltessük, mert előfordulhat, hogy kiszakad a horog a polipból, tintahalból. Érdemesebb erre a célra azért az UL-től egy (inkább 3 :D ) fokkal erősebb botot választani! Egy 2,7m-3m-es 40g környéki horgászbot tökéletes választás lehet!

Természetesen ezeken a csalikon kívül az összes rák, féreg jellegű kreatúra jó választás lehet. Jól tudjuk szelektálni a halakat a csali méretével: hiszen az ikra-horgászok akár gumi-tűzőszúnyoggal is sikeresek lehetnek (én is fogtam vele kb. 4cm-es tengeri sügért) de a nagyobb rákokkal akár étkezésre alkalmas halakat is foghatunk! Bátran fogyasszunk tengeri halat, mert egyrészt rettentő egészséges, másrészt döbbenetesen finom a friss hal. És az elkészítése sem ördöngösség! Pecára fel! Jó nyaralást!